I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Brzegu

Uczniowie z I LO na Szlaku Piastowskim

W dniach 16-17 października br. klasy pierwsze I Liceum Ogólnokształcącego w Brzegu wybrały się na swoją pierwszą, integracyjną wycieczkę. Jako że w tym roku obchodzimy 100-letnią rocznicę odzyskania przez nasz kraj niepodległości, pobyt w miejscach, gdzie narodziło się państwo polskie, był na pewno szczególny. To była podroż w czasie, podróż do początków państwa polskiego i początków osadnictwa na terenie naszego kraju.

Trasa naszej wycieczki biegła bowiem tzw. szlakiem piastowskim, który łączy grody z okresu wczesnopiastowskiego. My zwiedziliśmy trzy z nich: Gniezno, Biskupin i Poznań.

Najpierw udaliśmy się do pierwszej oficjalnej stolicy Polski, miasta ściśle związanego z legendą polską o Lechu, Czechu i Rusie, miasta  koronacji patrona naszej szkoły . Gniezno, bo o nim mowa, zbudowano na siedmiu wzniesieniach. Wzgórze Lecha jest z nich największe i na nim właśnie wybudowano gotycką Katedrę Gnieźnieńską, zwana Matką Polskich Katedr, ze słynnymi Drzwiami Gnieźnieńskimi . Katedrę zwiedzaliśmy wsłuchując się w ciekawe opowieści naszego przewodnika. Następnie udaliśmy się do Muzeum Początków Państwa Polskiego.

Zmęczeni, ale nadal ciekawi dalszych atrakcji pojechaliśmy  do Biskupina, który  powitał nas piękną pogodą. Ta niewielka wieś jest popularna za sprawą niecodziennego stanowiska archeologicznego, bardzo chętnie i często odwiedzanego przez turystów. Zrekonstruowany gród w Biskupinie świetnie przenosi w odległe czasy. To przecież osada z około VIII w. p.n.e. ! Duże wrażenie zrobiły na nas rekonstrukcje chat sprzed tysięcy lat. Oczami wyobraźni mogliśmy zobaczyć zwyczaje żyjących tu kiedyś ludzi , ich pracę i rzemiosło.

Tak zakończył się pierwszy dzień naszej wycieczki.

Drugi dzień wyjazdu. Pogoda nadal nam sprzyja. Przed nami Poznań i oczywiście jego perełka – Stare Miasto z Ratuszem i charakterystycznymi domkami budniczymi z podcieniami.

Pod Ratuszem musieliśmy być o godzinie 12, aby zobaczyć słynne trykające poznańskie koziołki.

Na wielu z nas ogromne wrażenie zrobiła Bazylika Archikatedralna Św. Apostołów Piotra i Pawła na Ostrowie Tumskim w Poznaniu. Pochowani są tu pierwsi władcy Polski, w tym patron naszej szkoły król Bolesław Chrobry. Warto wspomnieć, że bazylika ta, przez wielu historyków uważana jest, za przypuszczalne miejsce chrztu Polski.

Ostatnim punktem zwiedzania miasta  były tereny rekreacyjne mieszkańców Poznania. Ich centrum stanowi Jezioro Maltańskie, popularnie zwane Maltą. Do tej pory znaliśmy to miejsce jedynie z ekranów telewizorów, emocjonując się zawodami wioślarskimi, w których nasi sportowcy odnosili niemałe sukcesy.

Zadowoleni i zmęczeni udaliśmy się w podróż do domu, która także bogata była w „niezwykłe ” atrakcje. Udało się nam jednak szczęśliwie, chociaż później, dotrzeć do domu.

Za te chwile spędzone razem chcę podziękować naszym opiekunom Paniom Joannie Stawickiej, Aleksandrze Podlaha, Agnieszce Krzywańskiej i Annie Bogdańskiej oraz wszystkim  współpodróżnikom.